Tamadun Indus
Lokasi
Tamadun Indus ialah tamadun yang
terawal di India. Tamadun ini terletak di Lembah Indus yang disaliri oleyh
Sungai Indus. Sungai ini berpunca dari Pergunungan Himalaya dan mengalir ke
Laut Arab. Tamadun Indus ini juga dikenali sebagai tamadun Harappa bersempena
dengan nama Bandar utama dalam tamadun ini. Tamadun Indus terletak di bahagian
barat laut India.
Kawasan ini dikelilingi oleh
Banjaran Makran, Pergunungan Baluchistan,Punjqab dan Rajasthan di bahagian
timur,serta Kathiawar dan Gujerat di bahagian tenggara.
Kerangkaan
Masa
Tamadun Indus telah muncul pada
sekitar tahun 2500S.M dan mula merosot pada tahun 1800 S.M. Sehingga hari ini
masih belum jelas faktor yang menyebabkan kehancuran tamadun ini. Antara
pendapat yang dikemukakan ialah tamadun Indus mengalami kehancuran kerana
serangan orang Aryan serta bencana alam seperti banjir,kemarau dan gempa bumi.
Proses
Pembentukan
Di bahagian barat laut India telah
wujud penduduk yang mengamalkan kehidupan secara nomad, iaitu huidup
berpindah-randah dan menyara diri dengan memburu dan mengumpul makanan.
Penduduk ini kemudian telah membentuk petempatan kekal di sepanjang Sungai
Indus. Petempatan kekal wujud disebabkan oleh Sungai Indus yang bukan sahaja
menyediakan sumber air tetapi juga telah dapat menyuburkan tanah. Kepandaian
penduduk di kawasan ini menyesuaikan diri dengan alam sekitar telah
menungkatkan penghasilan pertanian yang membawa kepada pertambahan jumlah
penduduk. Faktor-faktor ini telah menyumbang kepada perkembangan Bandar. Dua Bandar
utama yang terbentuk di Lembah Indus ialah Mohenjo-Daro dan Harappa manakala
Lothal dan Sutkagen Dor merupakan bandar pelabuhan yang penting.
Ciri-ciri
TamadunIndus
Tamadun
Indus memperlihatkan beberapa ciri yang istimewa. Petempatan kekal yang wujud di lembah ini telah membawa kepada
pembentukan bandar terancang. Bandarnya terbahagi kepada dua bahagian dan
dikelilingi oleh tembok. Bahagian utama merupakan pusat pentadbiran dan keagamaan
yang menempatkan bangunan pentadbiran,tempat mandi awam yang digunakan untuk
upacara ritual dan pembersihan,dan tempat penyimpanan hasil pertanian. Bahagian
kedua bandar ialah kawasan perumahan. Bandar-bandar dalam tamadun ini dirancang
dengan sebegitu rapi terutama dari sudut susun aturnya yang sistematik. Perancangan
bandarnya dibantu oleh kemajuan ilmu geometrid an pembinaan, serta sumbangan
tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba. Bandar-bandar dalam tamadun ini disusun
berasaskan blok-blok berbentuk segi empat dengan setiap blok dipisahkanoleh
satu rangkaian jalan raya yang lurus dan bersambung antara satu sama lain. Setiap
bandar mempunyai system kumbahan yang terancang. Selain jalan raya,
bandar-bandar ini juga dihubungkan dengan sungai yang berfungsi sebagai jalan
perhubungan.
Tinggalan Tempat Mandi Awam(The
Great Bath).
Berbeza
daripada tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba, tamadun Indus tidak meninggalkan
maklumat dan sumber yang jelas tentang organisasi
sosialnya. Jumpaan arkeologi telah membayangkan masyarakat di Lembah Indus
terbahagi kepada dua golongan, iaitu golongan atasan dan bawahan. Golongan
atasan terdiri daripada pendeta dan pedagang. Kelas atasan yang utama ialah
pendeta. Walaupun wujud dalam bilangan yamg kecil,numun,para pendeta ini
mempunyai kuasa dan pengaruh yang besar dalam mengawal aktiviti masyarakat
terutamanya yang melibatkan kegiatan keagamaan. Atas dasar keagamaan inilah,
golongan bawahan memberikan ketaatan kepada golongan pendete. Oleh sebab tiada
bukti tentang kewujudan raja, maka, sejarawan berpendapat bahawa tampuk
pemerintahan dipegang oleh pendeta.
Tinggalan rumah di tepi jalan raya dalam tamadun Indus
Golongan
bawahan pula terdiri daripada petani dan buruh. Golongan petani menjalankan
aktiviti pertanian dan menyalurkan sebahagian daripada hasil tersebut kepada
pihak kuasa. Golongan buruh menjalankan kerja perburuhan seperti menjaga
kebersihan bandar,membina tembok di benteng,dan membina terusan.
Susun lapisan
masyarakat tamadun Indus
Masyarakat di
Lembah Indus juga mempunyai pengkhususan
pekerjaan yang jelas terutamanya dalam bidang ekonomi. Masyarakat ini telah
menjalankan pelbagai kegiatan ekonomi seperti perdagangan ,
pertanian,pertukangan dan pembuatan. Aktiviti perdagangan secara khusus
membabitkan perdagangan luar termasuklah dengan Mesopotamia. Hubungan dagang
antara kedua-dua tamadun dapat dibuktikan melalui penemuan cap mohor buatan masyarakat Lembah Indus di Mesopotamia. Antara
hasil perdagangan yang penting termasuklah emas,gading gajah, manik , dan hasil
pertanian. Petani pula menjalankan aktiviti bercucuk tanam terutamanya bagi
tanaman makanan seperti barli,kacang dan sebagainya. Selain menjadi petani dan
pedagang,ada ahli masyarakat yang secara khusus menjadi artisan. Mereka ini
terlibat dalam pembinaan dan penghasilan barangan logam dan barangan tembikar.
Patung Raja Pendeta di Mohenjo-Daro
Masyarakat
dalam tamadun ini juga dikenal pasti telah mempunyai satu amalan agama. Ini dibuktikan dengan penemuan
patung dan ukiran yang mempunyai unsure keagamaan. Antara yang paling penting
termasuklah penemuan sebuah patung yang dirujuk sebagai patung proto-Siva. Objek tersebut menunjukkan
seseorang duduk bersila dengan stail yoga dan terdapat tiga tanduk di kepalanya
yang melambangkan Dewa Brahma , Vishnu dan Siva. Kewujudan objek proto-Siva ini menjadi sangat penting
terutama dari sudut perkaitannya dengan agama Hindu kemudiannya. Selain itu,
masyarakat dalam tamadun ini juga percaya kepada Tuhan Ibu. Perkara ini dipercayai telah diwarisi daripada
kebudayaan yang lebih awal kerana kepercayaan terhadap Tuhan Ibu ini turut
berlaku dalam masyarakat yang mendiami Mesopotamia,Asia Kecil , Syria dan
Palestin.
Masyarakat
tamadun Indus telah mempunyai satu sistem
tulisan yang berbentuk piktograf. Walau bagaimanapun, sehingga hari ini,
tulisan tamadun Indus masih lagi menjadi misteri dan masih belum dapat ditafsirkan.
Tulisan pada mohor yang dijumpai di tapak arkeologi tamadum Indus
Sumbangan
Tamadun Indus
Tamadun
Indus turut memberikan sumbangan yang besar kepada perkembangan ketamadunan
manusia. Antara sumbangan utama tamadun ini termasuklah dalam bentuk keupayaan
serta kebolehan masyarakat Lembah Indus mengeksploitasi kelebihan yang mereka
miliki untuk memudahkan kehidupan mereka hingga akhirnya menjadi asas kepada
perkembangan tamadun. Hal ini sangat jelas apabila dilihat dari sudut kebolehan
masyarakat Lembah Indus mengeksploitasi Sungai Indus untuk memajukan kehidupan
harian mereka. Idea yang sebegini akan menjadi panduan kepada gennerasi
seterusnya untuk menghasilkan sebuah tamadun yang cemerlang.
Selain itu,
dari sudut yang lebih nyata, tamadun ini sangat dikenali kerana perancangan bandarnya. Keupayaan untuk
mewujudkan sebuah bandar terancang seperti Mohenjo-Daro dan Harappa bukanlah
perkara yang mudah ,sebaliknya,hal ini memerlukan gabungan kepakaran sama ada
dari sudut letak bandarnya mahupun dari sudut pengisiannya. Oleh yang
demikian,pemahaman tentang ilmu geometri,kesenian dan matematik sangat
diperlukan. Kemampuan masyarakat Lembah Indus mencapai kecemerlangan dalam
perancangan bandar berkaitan rapat dengan kemajuan dalam bidang geometri dan
pembinaan. Pemahaman geometri hasil daripada pertembungan tamadun ini dengan
tamadun Mesopotamia dan Mesir Purba telah membolehkan perancangan bandar
disusun berasaskan bentuk segi empay yang diikuti oleh jalan raya yang lurus. Di
samping itu, masyarakat Lembah Indus telah berusaha meningkatkan mutu bahan
binaan. Hal ini telah berjaya dilaksanakan apabila masyarakat Indus tidak hanya
bergantung pada panas matahari untuk membuat batu bata daripada tanah liat.
Sebaliknya, batu bata itu dihasilkan melalui pembakaran dengan suhu yang
tinggi. Berasaskan perkara ini, kecemerlangan perancangan bandar dalam tamadun
Indus, sebenarnya, merupakan gabungan daripada pelbagai pengetahuan dan
pencapaian termasuklah geometrid an matematik serta teknologi pembakaran batu
bata.
Sikap keterbukaan
yang dibuktikan oleh tamadun ini dalam membuat hubungan dengan tamadun yang
lain juga merupakan satu lagi aspek yang sangat penting. Dari sudut ini,
tamadun Indus memperlihatkan bahawa sesebuah masyarakat itu tidak akan mampu
mencapai kecemerlangan tanpa membuat hubungan serta bertukar pandangan dengan
pihak lain. Hubungan dengan tamadun Mesopotamia serta tamadun Mesir Purba telah
membolehkan kedua-dua belah pihak memperolah manfaatnya sama ada dalam bentuk
pertukaran teknologi atau seumpamanya. Walau bagaimanapun, dalam konteks
hubungan antara tamadun Indus dengan tamadun Mesopotamia, segala pengaruh dari
luar itu disesuaikan dengan keadaan dan suasana tempatan.
Secara
keseluruhannya,tamadun Indus telah menunjukkan kepada masyarakat dunia moden
hari ini beberapa aspek yang sangat penting dalam proses pembinaan sesebuah
tamadun, termasuk keamanan. Tamadun Indus mengajar kita bahawa kedamaian dan
keamanan ialah tunjang kepada kekuatan sesebuah bangsa untuk mencapai kemajuan
dan kecemerlangan.
Sudut Maklumat:
Cap mohor dibuat daripada
batu lembut yang diukir dan dipanaskan. Cap ini berbentuk empat segi bujur. Cap
mohor ini dikatakan sebagai lambing pengenalan seseorang atau sekumpulan
pedagang.
Tuhan Ibu
Kepercayaan terhadap Tuhan Ibu dibuktikan dengan penemuan patung wanita.
Tuhan Ibu disembahkan oleh masyarakat Lembah Indus bagi melambangkan kesuburan.
Disediakan oleh:
S4D-Ketua Kumpulan:
Lee Yin Ceng(19)
Ahli Kumpulan :Lim Qiu Hui(24)
👍👍👍👍
ReplyDelete